Rullskidåkning

Med rätt förberedelser och träning så kan rullskidor bli en rolig upplevelse. För den ambitiöse skidåkaren som vill prestera ett bra resultat på Vasaloppet så är stakning på rullskidor under sommaren och hösten ett måste. Det är här man lägger grundträningen för vintersäsongen. Det går bra att åka rullskidor så länge det inte är frost, snö och is på marken. Här kommer lite praktiska råd kring rullskidåkning:

Utrustning

Rullskidor

Det finns ett relativt brett utbud av olika rullskidor. Gå till en erkänd sportaffär så att du får skidor som passar dig och ditt behov. Vi tycker det är viktigt att du väljer ett par rullskidor som liknar längdskidornas egenskaper så mycket som möjligt. För hårda och smala hjul gör att skidorna kommer vibrera mycket och på så vis göra åkningen mer störande än njutbar. Välj ett par som är lämpade för din vikt och ambition. Standardhjulen som sitter på lämpar sig bra för de allra flesta åkarna. Vill man få mer motstånd får man köpa ett par hjul som är trögare. Notera att det är väldigt dyrt att köpa separata hjul. Tävlingsåkare på rullskidor kan köpa tävlingshjul. Dessa rullar otroligt fort och de rekommenderas inte till någon annan än mycket duktiga rullskidåkare.

Du kan använda samma pjäxor som du använder på vintern.

Stavar

Längden på stavarna bör vara samma som du har vid längdskidåkning, dvs. 30 cm kortare än din kroppslängd. Det du behöver göra är att byta spetsarna på stavarna till rullskidspetsar. Dessa spetsar är mycket hårdare och klarar slitaget mot asfalten bättre. Vassa spetsar är en förutsättning för att kunna åka rullskidor. Det är bra att ha ett diamantbryne så du kan vässa spetsarna varje gång innan du ger dig ut. Du kan oftast få hjälp i skidaffären att byta spetsarna när du köper dem. Annars är det lätt att bara värma upp stavspetsen (i.e. helst i varmt vatten för att inte riskera att skada staven, men man kan även använda varmluftspistol försiktigt). Sedan använder man vanligt pistol lim för att sätta dit den nya.

Handskar

Vi rekommenderar att använda skidhandskar när du åker rullskidor. Anledningen är att få känslan så likt som möjligt som på vintern, minska risken för blåsor samt att det fungerar som ett skydd om du ramlar.

Hjälm

Ha alltid på dig en cykelhjälm när du åker. Glasögon kan också vara bra för att minska risken att få spetsar i ögonen, speciellt om ni är fler som åker samtidigt.

Reserv spets till staven

Det är bra att ta med en extra stavspets och eventuellt en tång när du åker. Är olyckan framme kan du enkelt ta av den förstörda spetsen och sätta på den nya.

 

Att åka säkert

Bromsa

Det är mycket viktigt att lära sig att bromsa med rullskidor. När man väl lärt sig att balansera och bromsa på rullskidorna så kommer rullskidåkningen bli mer njutbar samt en mycket givande träningsform, speciellt för Vasaloppsåkare där stakningen är A och O. Det är viktigt att poängtera att träning på rullskidor inte är en träningsform för att lära dig utförsåkning. Därför kan man ta av sig skidorna och springa ner för backarna. Det är på platten och uppförsbacken som rullskidsträningen verkligen ger resultat. Här kommer tre olika sätt att bromsa:

  1. Bromsa med stavarna: När det inte går så fort kan man sätta ner stavarna framför sig så att farten stannar till lite. Ta upp stavarna igen och sätt ner dem framför dig igen. Man kan även sätta ner stavarna i gräset eller gruset bredvid asfalten, var dock lätt på händerna så att inte stavarna fastnar. En annan variant är att släpa stavarna efter sig i gräset eller gruset bredvid asfalten.
  2. Plogbromsa: Vinkla rullskidorna lite svagt pekandes emot varandra. Böj på benen och lägg lite vikt på knäna så att du börjar ploga. Låt inte skidorna åka ihop. Testa att trycka ner knäna lite mer tills du känner farten bromsar utan att skidorna åker ihop.
  3. Kör med ena skidan vid sidan av asfalten: Ett effektivt sätt att minska farten är att köra med en skida i gruset eller gräset vid sidan av vägen. Ju hårdare du sätter ner skidan i gräset desto mer bromsar man. Se dock upp så du inte sätter för mycket vikt på denna skida för då tar det stopp väldigt fort.

Om det går för fort för att stoppa finns två alternativ. Sätt dig ner i störtloppstil och försök klara backen alternativt kör ut i diket och ta konsekvenserna.

Det är viktigt att åka försiktigt i nerförsbackar som du inte känner till. Se även upp vid broar, järnvägar, etc. där det kan vara mellanrum i asfalten. Se upp för vägbyggen där det kan ligga sand, grus och sten som gör att det tar stopp. Var även försiktig med frost och blöta höstlöv då det blir som att stå på is.

 

Tekniker

Diagonalåkning

Detta är inte så lätt med rullskidor. Det krävs en bra uppförsbacke och att man verkligen tänker på tekniken. Det är lätt att åka tekniskt fel på rullskidor eftersom man alltid har perfekt fäste med rullskidor och att de är kortare än normala längdskidor. Därför råder vi dig att först och främst träna på stakning och stakning med frånskjut när du åker rullskidor.

Stakning

Stakning är mycket lämpat för rullskidträning. Tekniken är densamma som på längdskidor. Tänk på att få fram höften och använd kroppsvikten för att få kraft. När man fäller överkroppen (en ”huggrörelse”) så spänn magen och håll emot så att inte kraften åker bakåt. Tänk även på att slappna av i händer och armar så att magen får göra jobbet. En bra övning är att låta överkroppen falla över stavarna och samtidigt låta armarna och händerna bara följa med kroppen ner.

Se den här videon för bra råd om stakteknik:

Stakning med frånskjut

Som vid stakning med tillägget att när armarna pendlar fram kickar man bakåt med ena benet. Det är viktigt att du skjuter ifrån ordentligt genom hela foten. Balansen och timingen är väldigt viktig. Träna genom att åka långsamt och föra över tyngden från kick till glid

Se den här videon för bra råd om stakning med frånskjut:

 

Tips på bra rullskidrundor

– Drottningholm/Ekerö

– Lidingö (Lidingöloppsstarten och ut till Elfviks gård)

– Universitet, runt Brunnsviken och Hagaparken

– Gärdet och Djurgården

– Kom gärna med tips på bra rundor (maila: info@xcskidor.se)

Har du några frågor kring rullskidor eller vill ta en lektion så hör av dig till info@xcskidor.se

Annonser

En kommentar till Rullskidåkning

  1. Torbjörn Bäck skriver:

    Hej!
    ¨
    Kul med alla tips runt rullskidor. Och kul att ni dragit igång xcskidor!

    Vi ses på vägarna ut mot Ekerö!

    //Tobbe

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s